Legendy vrací úder • tdsystems.eu
Legendy vrací úder
wrote Tomáš Dlouhý • published 01.08.2010 00:55 • displayed 298 x • score -7
Mezi nejpopulárnější počítačové hry, patřily všechny tyto tituly. První se dočkala tento týden druhého pokračování, další čeká na svého nástupce a třetí, byť měla pokračovaní, nestalo se tak oblíbeným. Druhé dvě jmenované však mají své open source vylepšení. Řeč je hrách StarCraft, Duke Nukem 3D a Seven Kingdoms!

 Po mnoha letech odkladů a oddalování (jak je u jeho tvůrců zvykem) vyšel tento týden StarCraft II s podtitulem Wings of Liberty. Není tomu tak dávno co jsem se dostal k beta verzi, ale plnou verzi si teprve hodlám pořídit. Podle toho co jsem však viděl (a hrál) se už moc těším. Duke Nukem 3D stále na svého nástupce (Duke Nukem Forever) čeká a asi se ho již nedočká. Tomu, že to bude jinak už snad nikdo z příznivců nevěří. Hráči ovšem nezapomněli a vyšel eDuke32 pro všechny populární platformy (Windows, Linux a MacOS X). Co přinesl? Přepis textur do vysokého rozlišení, vylepšení efektů, podporu OpenGL atd. Co odnesl? Zatím asi podporu multiplayeru.

  

 

Poslední hrou nadepsanou v titulku je Seven Kingdoms. Ta se dočkala portace na knihovnu SDL, což je komplexní sada podpůrných knihoven pro hry (obsahuje OpenGL, OpenAL,...) multiplatformní obdoba Microsoft DirectX. Ač obsahuje pár chybiček je skvělá! Linux a (asi i) Mac verze používají k běhu Wine. Po několika hodinovém pokusu o hraní mi snad chybí ta hudba co hrála v originálním SK. Na rozdíl od eDuke32 nezpoměla multiplayer.

 

 

 

 

Na závěr článku bych rád doplnil, že tyto hry patří ke světovému hernímu zlatému fondu. Málo lidí stejné generace jako jsem já nezažilo hodiny hraní map jako je Hotel Hell, Stadium v Duke 3D nebo souboji Terran vs Protoss vs Zerg ve StarCraftu. Je zajímavé, že spousta současných her nabízí snad jen grafiku (a že ta je dnes na špičkové úrovni, nejen při srovnání se starými hrami), to co je u hry důležité – příběh a atmosféra – se pod vlivem a tlak distributorů ztratilo. Při pročítání herních časopisů mám pocit, že nároky se snížily, tedy to aby hra dostala dobré hodnocení. Moc her současnosti, které by tak před deseti lety, dostali více jak 4 z 10 nebo 40% opravdu není. Chválilo by se AV zpracování, ale ten zbytek by propadl. Na druhé straně tehdejší hry by asi i dle dnešních pravidel hodnocení časopisů propadly – dnes totiž hra k označení „zlaté hvězda“, 10 z 10 apod. podtřebuje jen AV zpracování. Jaká škoda. Ale bych nehaněl současné hry, protože se najdou i světlé výjimky. Doufám, že mezi ně budu moci zařadit i StarCraft II.

 

 

Rate the article Bad or Good
Discussion
• 0 comment • Add new comment